PLUS Verhoeven is een goedlopende supermarkt in Rotterdam, die in handen is van een winkelier-eigenaar. In deze supermarkt wordt nog veel met cash afgerekend. Hierdoor kostten de kascontroles in verhouding veel tijd. Bovendien waren de kassa’s en cashboxen mogelijk doelwit voor een overval. G4S analyseerde samen met het team van PLUS de interne processen. Door CAS® bij elke kassa te plaatsen en het onderhoud van de pinautomaat in handen van G4S te leggen, bespaart PLUS Verhoeven zichzelf veel tijd. Bovendien is de veiligheid voor het personeel en het winkelend publiek vergroot, omdat het personeel niet meer bij het contante geld kan.

Geld tellen verleden tijd
Als hoofdkassière is Rafika Santbergen onder andere verantwoordelijk voor de contante geldstromen binnen de supermarkt. “Vroeger betekende dat vaak: geld tellen. We telden het geld als het uit de kassa’s en de cashboxen kwam. En als het vanuit de kluis naar de bank ging”, vertelt ze. Dat was niet alleen tijdrovend, maar elke telmoment gaf ook de gelegenheid voor fouten. Nu wordt het geld automatisch geteld zodra de kassière het in de CAS® naast haar kassa stopt. En ’s avonds staat het geld al op de rekening. “Zo heb ik er geen omkijken meer naar en zorgt G4S voor het beveiligde transport. Ik heb het systeem ook nog niet op een telfout kunnen betrappen”, lacht ze.

Meer gemak
Vanuit het G4S Cash Portal heeft Rafika 24/7 inzicht in de cashflow per dag. Het aansluiten op het eigen kassasysteem had nog wel wat voeten in de aarde. Zo kwamen de CAS-nummers bij G4S niet overeen met de kassanummering van de PLUS. Gelukkig was de service prima vanuit G4S. “Als ik bel lossen ze het meestal aan de telefoon al op. Lukt dat niet? Dan is er binnen enkele uren iemand ter plaatse om het probleem te verhelpen”, aldus Rafika. Inmiddels zijn de systemen goed op elkaar afgestemd. Storingen waren er sowieso zelden. Er zat in acht maanden tijd pas twee keer een biljet klem in een kluis. Ook dat is een hele verbetering vergeleken met het oude systeem met cashboxen.

Het geld is meteen geteld en gecontroleerd, dat scheelt veel werk en zorgt voor minder kans op fouten.

Veiligheid voor personeel en klanten
Deze totaaloplossing scheelt niet alleen tijd en voorkomt fouten, maar het is ook veiliger voor alle medewerkers en klanten. “Het is voor iedereen duidelijk, dat wij niet meer bij het geld kunnen in de kluizen of de pinautomaat. Alleen G4S kan bij het geld. Zo voelen we ons niet alleen veiliger, het is ook gewoon een stuk veiliger voor ons”, besluit Rafika. 

CAS in de supermarkt
De invoering voor de klanten en kassamedewerkers verliep vanaf de eerste dag erg soepel. De afstemming van de achterkant, het kassabeheersysteem van PLUS en de rapportagesoftware van G4S, dat was een stuk ingewikkelder. “Gelukkig kan ik mijn accountmanager altijd bellen, als ik er niet uitkom.”, zegt Rafika. “Samen losten we het altijd op. Ook voor G4S was dit de eerste implementatie van CAS® bij de kassa’s in een supermarkt. We hebben er allebei veel van geleerd.” CAS® is een intelligente kluis van G4S die bij de lijnkassa’s, servicebalie, slijterij of in de geldtelruimte geplaatst kan worden. Gedurende of aan het eind van de dag kunnen de biljetten uit de kassalades afgeroomd worden in de intelligente kluis. Het bedrag in de CAS staat diezelfde dag nog op de rekening.

Geld opnemen in de supermarkt
Bij Plus kunnen klanten ook geld opnemen. G4S en YourCash hebben een samenwerkingsmodel ontwikkeld, waarbij supermarkten een geldautomaat kunnen plaatsen, zodat klanten in de supermarkt contant geld op kunnen nemen. YourCash draagt zorg voor de waarde in de automaat en de verzekering daarvan. Wanneer de geldautomaat leeg dreigt te raken, plant G4S een servicing in en vult de automaat bij. YourCash en G4S regelen samen de monitoring, servicing, transactieverwerking en onderhoud!

Deze ondernemers kozen voor CAS

Van bloemenkiosk tot restaurant en van kledingwinkel tot meubelzaak, veel ondernemers kozen al voor het gemak en de veiligheid van CAS. Lees hun ervaring hieronder.