Bas Rodenberg, Managing Director van G4S Cash Solutions, geeft antwoord op deze vraag voor het congres Toekomst van het Betalingsverkeer. “Voor ons is natuurlijk het relevantst: de digitalisering van het betaalverkeer. Zeker in Nederland is het pinnen enorm groot geworden. En je ziet het aan je eigen gedrag: we pakken veel vaker onze pas dan twintig jaar geleden het geval was.” Voor G4S gaat het om de vraag: hoe leveren wij als industrie onze klanten, op basis van deze ontwikkelingen, werkelijk toegevoegde waarde?

Wat betekende dit voor G4S Cash Solutions?

“Dat we in sneltreinvaart zijn gaan innoveren. Omdat het aantal cashbetalingen daalt en daarmee de kosten per transactie stijgen, ontwikkelen wij diensten om ze interessant én betaalbaar te houden voor ondernemers. Want hoe je het ook wendt of keert: contant geld blijft hardnekkig. In Nederland wordt het gebruik ervan minder, maar in veel andere landen zien we andere bewegingen. Wereldwijd is 79 procent van alle betalingen nog altijd met cash.

We voeren de afgelopen jaren een constructieve dialoog met stakeholders uit het betalingsverkeer. En zijn gestart met het uitgeven van een reeks Cash Reports, waarin we de stand van zaken geven rond contant geld in Nederland en Europa. Maar nu ook over de hele wereld: hoeveel cash is er in omloop, wat zijn trends en hoe is de keten georganiseerd? En door partner te zijn van een congres als Toekomst van het Betalingsverkeer natuurlijk, en daar duidelijk onze stem te laten horen. We willen, kortom, de werelden van digitaal en contant betalingsverkeer weer bij elkaar brengen. Want dat is, ook op het gebied van innovaties, weinig gebeurd de afgelopen jaren.

Met welke innovaties zijn jullie op dit moment bezig?

“We focussen op technologie op de winkelvloer en proberen onze klanten te ontzorgen op het gebied van verschillende betaalstromen. We zorgen ervoor dat transacties gecontroleerd zijn, dat er geen fraude plaatsvindt en maken processen eenvoudiger én efficiënter. Contant geld wordt met hulp van bijvoorbeeld intelligente kluizen meteen gegiraliseerd, je ziet het als retailer direct terug op je bankrekening. Zo heb je als ondernemer gelijk je boekhouding beter voor elkaar.

Innoveren doen wij niet alleen. Om geïntegreerde betaaloplossingen te kunnen bieden, werken we veel samen met partners om bijvoorbeeld informatiestromen te bundelen, zowel van cash als van digitale betalingen. Want je ziet veel veranderingen bij retailers. Het consumentengedrag verandert, omnichannel payments, unified payments, hoe je het ook noemt, bij alle aanbieders van dergelijke ‘totaal betaaloplossingen’ ontbreekt het wereldwijd meest gebruikte betaalmiddel: cash. En dat is nou net waar wij goed in zijn. In Nederland hebben we inmiddels een soft launch achter de rug van onze nieuwste G4S PAY-oplossing, dat die verschillende betaalstromen verenigt. Dat willen we nu verder gaan uitrollen in binnen- en buitenland. Sowieso proberen we bedrijven te helpen die zaken doen in verschillende landen. Dat strookt ook mooi met het feit dat we zelf een internationale organisatie zijn en actief in bijna 100 landen.”

Waar liggen de uitdagingen voor de betaalsector op dit moment?

“Die liggen vooral in de opkomst van technologie; daar heeft iedereen mee te maken. Mede als gevolg van PSD2 zijn fintechs op het toneel verschenen die hun diensten aanbieden op basis van data. De grote vraag is: wat kunnen we doen met alle betaaldata die we ter beschikking hebben en krijgen? Hoe houden we dit allemaal veilig en garanderen we de performance? Maar belangrijker nog: hoe leveren wij als industrie onze klanten, op basis van deze ontwikkelingen, werkelijk toegevoegde waarde? Dat zijn wat mij betreft onze key challenges”

“Het aandeel cash in betalingen zal naar beneden blijven gaan, ook in Nederland. En zeker zolang er vertrouwen is in het bancaire systeem. Zodra twijfel de kop opsteekt, wordt contant geld al snel als safe haven gebruikt, dat hebben we in landen als Griekenland gezien. En kijk naar Duitsland, daar gebeurt 80 procent van alle betalingen nog contant, tegenover minder dan 40 procent in Nederland. Ierland, Italië en Spanje zijn ook echte cashlanden. We leven ook in een tijd waarin mensen privacy steeds belangrijker vinden, wat een reden kan zijn om weer meer met cash te betalen.

Uit meerdere onderzoek blijkt dat millennials  weer een voorkeur krijgen voor contant betalen. ‘Ze weten al zoveel van me, als ze ook nog zien wat ik waaraan uitgeef, weten ze helemaal alles’ is daarbij de gedachte. Maar uiteindelijk zullen we met z’n allen meer elektronisch gaan betalen. En dat is ook prima, daar bereiden we ons op voor. En zeg nou zelf: het is ook wel weer fijn dat als je tegenwoordig een taxi instapt, je je geen zorgen hoeft te maken over of je wel of niet kunt pinnen.”

Wil je meer lezen over de toekomst van het betalingsverkeer? Klik dan hier.